Op een maandagochtend kwam ik het kantoor binnenlopen en het viel stil. Collega’s spraken over iets wat ik niet mocht weten. Ik kwam op een verkeerd moment binnen. Verschrikt keken ze mij aan. Ik pakte een map en liep het kantoor uit. Ik zei niks.
Ik liep weg en werd overvallen door twijfel. Wie zit er nu op mij te wachten? Waar hadden ze het over? Ging dit over mij of niet? Ik durfde niet terug te gaan om dit te vragen. Ik voelde me kwetsbaar. Ik hield het voor mezelf.
23 jaar
Net gestart als teamleider in de zorg. Ik was verpleegkundige en had ambities. Ik wilde meer. Ik zocht naar uitdaging. Die uitdagingen waren er volop. Personeelstekorten, conflicten onderling, persoonlijke issues, ontevreden familieleden. Er was van alles aan de hand. Er gebeurden mooie dingen en ik deed ook hele onhandige dingen.
Kwetsbaar
Als teamleider ben je kwetsbaar. Dit merkte ik al snel. Ik kreeg feedback, boze mails. Ongezouten feedback als je bent te direct, te weinig zichtbaar op de afdeling. Ik wilde te snel veranderingen doorvoeren.
Mensen projecteerden van alles op mij. Eigen angsten en onzekerheden. Frustraties en nare ervaringen met eerdere teamleiders. Ik bevond mij in een krachtenveld vol verwachtingen en spanningen. Mijn team en het hoger management.
Die spagaat, wat moest ik nu? Hoe hield ik mij staande? Hoe bleef ik trouw aan wie ik was? Wie was ik eigenlijk als leidinggevende? Wat waren mijn kwaliteiten?
Op pad..
Ik zag dat ik van waarde kon zijn voor mensen om mij heen. Ik kon naar medewerkers luisteren. Ik kon meedenken. Ik vond het bijzonder dat mensen mij in vertrouwen namen. Ik organiseerde een bewonersvakantie met collega s wat een groot succes werd. Ik had invloed. Ik had plezier. We zagen vooruitgang. We deelden met elkaar onze successen, ook al waren ze klein.
20 jaar heb ik leiding gegeven aan heel veel mensen in verschillende zorgorganisaties. Ik leerde veel over mezelf. Over mijn kwaliteiten en valkuilen. Ik liep met mensen op. We lachten, huilden en rouwden samen.
Leidinggeven
Leidinggeven is een vak op zich. Het managen van verwachtingen. Het uitspreken van je ideeën. Trouw blijven aan jezelf en waar jij voor wilt staan. Jouw kleur behouden omdat die juist van waarde is voor de mensen om je heen.
Nu ik terugdenk aan deze tijd bedenk ik me dat ik werkelijk waar geen idee had waar ik aan begonnen was.
Hulp vragen?
Ik ondervond door schade en schande heen dat ik kon leren managen. Door te doen, het te beoefenen. Had ik maar veel eerder hulp gevraagd. Een coach gezocht die mij bestond. Nu heb ik veel zelf uitgezocht en geworsteld terwijl ik ook goed hulp kon vragen.
Het is tijd om wat ik geleerd heb door te geven aan jou. Naast jou te staan. Te kijken naar wat jij nodig hebt en je advies te geven in je rol als manager. Bel je mij? Dan sta ik graag naast je.